کودکانی که دو زبانه بزرگ میشوند کنشکردهای بهتری نسبت به کودکان تک زبانه دارند . پژوهشی نوین داستانگر از تواناییای به نام "کنترل شناختی" در دو زبانههاست . پژوهشگران میگویند که تک های دارای این توانایی در زندگی کامیابترند. زمانی بود که کارشناسان باور داشتند که یادگیری همزمان بیش از یک زبان برای کودکان بسیار کوچک گیجکننده است و از آنها انرژی بسیاری میگیرد و سرانجام اینکه "ناسازنده" است. ولی امروزه پژوهشهای جوراجور هَنایشهای(تاثیرات) برجای(مثبت) ویری(ذهنی)، رفتاری و پیکری آموزش همزمان دو زبان برای کودکان را آشکار کرده است. تواناییهای بربسته به هر دو زبان در دو زبانهها همواره کارا هستند . برخی پژوهشگران باور دارند که این تلاش ویری رَون(باعث) دگرگونی دیسه(شکل) بخشهایی از مغز در تک های دو زبانه میشود.
ماریانو سیگمان، پیشناس و نویسنده "زندگی پنهان مغز" که نسکی است درباره راز کنشکردهای جوراجور مغز ، دریچهای به "توانایی شناختی پیشرفته" کودکان دو زبانه میگشاید. سیگمان در مصاحبه با وبسایت "انجمن جهانی اقتصاد" میگوید که به شُوند برخوردار بودن از "کنترل شناختی"، کنشکرد مغز کودکانی که دو زبانه بزرگ میشوند بسیار بیشتر از مغز کودکان تک زبانه است. "کنترل شناختی" به توانایی ویری برای طراحی و پدیداری مجموعهای از شنوادان(اطلاعات) نَمار(اشاره) دارد که رفتار ما را کنترل و رهبری میکنند. این توانایی کنج های جوراجوری دارد. سیگمان میگوید: «توانایی پروا کردن ، برنامهریزی کردن و انجام همزمان چند کار، نمونههایی از کنترل شناختی هستند».
چرا کنترل شناختی کرامند(مهم) است؟
پژوهشهای که بر روی بچههای آسیبپذیر انجام شده است، نیروداد(تأیید) میکند که گمانه اینکه آنها بتوانند در انجمن از نگر اقتصادی کامیاب باشند ، بستگی به کنترل شناختی آنها دارد. تک هایی که از کنترل شناختی خوبی برخوردارند، در مدرسه شاگردان بهتری هستند ، در بازار کار کامیابتر کنش میکنند و تنهای تندرست تری دارند. برای اینکه بهم بستگی کنترل شناختی با تندرستی را بیشتر بدانیم ، میتوانیم برای نمونه به گزیدن خوی های سالم خوراکی نَمار(اشاره) کنیم. کنترل شناختی به شما این توان را میدهد که آن گونه رفتاری ای را برگزینید که شایسته میدانید و رفتاری که ناشایست میدانید را طرد کنید . کنترل شناختی آماژهای بلندمدت شما را در نگر می گیرد و کمک میکند تا رفتار خودتان را همتراز با آن دگر کنید . بنابراین ، تک هایی که دارای کنترل شناختی بهتری هستند در بهم بستگی با گزینش خویگیری های(عادات) سالم خوراکی هم کنشکرد بهتری دارند.
رفتارهای واگردان(متفاوت) در زبانآموزی
درباره اینکه کودکان دو زبانه در همسنجی با همتایان تک زبانه خود رفتارهای واگردانی در زبانآموزی نشان میدهند، پژوهشهای گسترده ای انجام گرفته است. پژوهشی که پرفسور دیوید لوکوویکس، از دانشگاه اپاختر خاوری در بوستون، انجام داده است، نشان میدهد که کودکانی که در خانههای دو زبانه بزرگ میشوند توانایی لبخوانی دارند . این کودکان بسیار بیشتر از کودکان تک زبانه برای بررسی دهان تکی که سخن می گوید زمان میگذارند تا اینکه به چشمهای او نگاه کنند . دیوید لوکوویکس این زمینه را چنین بازنمایی می کند: «هنگامیکه کودکان دو زبانه به دهان تک سخن گوینده نگاه میکنند ، دارند به نشانههای شنیداری ودیداری پروا میکنند و شنوادان(اطلاعات) را هم به گفتار و هم به زبان، پردازش میکنند.» کارشناسان باورمندند که فرایافت بهتر از نشانههای دیداری و شنیداری در گفتار به کودکان دو زبانه توانایی میبخشد تا میان ویژگیهای هر دو زبان جدایی در نگر بگیرند.
تندرستی و دو زبانه بودن
پژوهشگران دانشگاه کونکوردیا در پژوهشی نوین اسکن مغزی تک های دو زبانه و تک زبانهای را بررسی کردهاند که دچار بیماری آلزایمر یا آسیبهای شناختی کم بودند . هوده(نتیجه) پژوهش آنها این است: دانستن زبان دوم میتواند هَنایش های(تاثیرات) ویرانگر اختلالهای مغزی را خنثی کند یا آنها را بکاهد . پژوهشهای تیم دانشگاه کونکوردیا نشاندهنده کلفتی کورتکس مغز و فشردگی ماده خاکستری در مغز تک های دو زبانه بوده است. ناتالی فیلیپز، سرپرست تیم پژوهش دانشگاه کونکوردیا، در همسخنی با Science Daily میگوید: «پژوهش ما نشان میدهد که مغز تک های دو زبانه یا چند زبانه توانایی جبران بافتهای از میان رفته مغزی در تک هایی را دارد که دچار به آلزایمر هستند یا از اختلالات شناختی رنج میبرند . مغز این بیماران به طور جایگزین از تاروپودهایی که در میانبندان(مناطق) دیگری از مغز هست، برای پردازشهای ویری(ذهنی) بهره میگیرد.»
سرچشمه :
www.dw.com/fa-ir /a-42620831